Hyppää sisältöön

Game over – Kokemusluennot nuorille

Tiesitkö, että joka kymmenes digitaalisia viihdepelejä pelaava on ”riskipelaaja”?


Entä oletko tietoinen, että erityisesti nuoret kokevat toistuvia ongelmia ajasta, jonka he ovat käyttäneet digipelaamiseen.
(Pelaajabarometri, 2008)


Opettaja, tilaa oppitunti ongelmallisesta digipelaamisesta ja ehkäise pelaamisesta syntyviä haittoja! 

Millaisia ongelmia pelaamisesta voi aiheutua? Miten digipeliriippuvuus syntyy? Mitä hyvää digipelaaminen voi tuoda elämään? Miten yleistä ongelmallinen digipelaaminen on?

Game over on 15–25-vuotiaille tarkoitettu silmiä avaava oppitunti digipelaamisesta sekä digipelaamiseen sisältyvistä riskeistä. Oppitunti sopii pidettäväksi esimerkiksi peruskoulun 9.-luokallalukioissaammattioppilaitoksissa sekä varuskunnissa. Oppitunnin pitää koulutettu kokemusasiantuntija, eli digipeliongelman itse kokenut. 

Oppitunnilla:  

  • kuullaan kokemusasiantuntijan oma tarina ongelmallisesta digipelaamisesta ja sen vaikutuksista itseen ja lähipiiriin
  • opitaan perustietoa ongelmallisen digipelaamisen ilmiöstä 
  • pohditaan aihetta ryhmäkeskustelussa 
  • arvioidaan omaa oppimista  

Kokemusluento pähkinänkuoressa

Kenelle: 15–25-vuotiaille peruskoulun 9.-luokkalaisille, lukiolaisille, ammattiin opiskeleville ja varusmiehille  
Miksi: Peliongelmien synnyn ehkäisemiseksi 
Oppitunnin kesto: 45 min
Missä: Oppitunteja on tarjolla rajoitetusti kasvotusten ja verkon välityksellä kaikkialle. Katso kasvokkaisten tuntien paikkakunnat alta. Teams-luennolle voitte ilmoittaa useamman luokan koulustanne. Opettaja voi heijastaa webinaarin videotykillä oppilailleen tai välittää linkin etäopetuksessa oleville.
Hinta: Oppitunnin hinta (sis. kokemusasiantuntijan palkkion, matkakulut) 100 € (+ Sosped-säätiön laskutuslisä 10€)  

Huom! Tarjoamme kokemusluentoja myös ongelmallisesta somen käytöstä. Oppitunnit ovat tällä hetkellä saatavilla vuoden 2021 loppuun saakka.

Kasvotusten oppitunnit pilottivaiheessa tarjolla näillä alueilla: 

  • Pääkaupunkiseutu (Helsinki, Espoo, Vantaa) 
  • Lahdessa 
  • Iisalmessa 
  • Oulun seudulla (Kempele, Haukipudas, Liminka) 
  • Kuopio (ongelmallinen somen käyttö)

Miksi nuorille tulisi tarjota tietoa digipelaamisesta sekä siihen liittyvistä riskeistä ja haitoista?

Digipelaaminen on yleinen harrastus

Digipelaaminen on pelaamista tietokoneella, pelikonsolilla, älypuhelimella tai vastaavalla digitaalisella laitteella ilman rahallisen hyödyn tavoittelua. Digipelaaminen on yleinen harrastus, ja suomalaisista 65 % ja >95 % nuorista pelaa digipelejä. Päivittäin digipelejä pelaa 10–19-vuotiaista nuorista 45 % ja 20–29-vuotiaista nuorista aikuista 38 %. 

Digipelaamiseen liittyy tunnistettuja riskejä 

Maailman terveysjärjestö (WHO) lisäsi jo vuonna 2018 kansainväliseen tautiluokitukseen digipeliriippuvuus-diagnoosin (gaming disorder). Tähän luokitukseen lisättiin riskitason digipelaaminen (hazardous gaming) kuvaamaan pelaamista, joka lisää huomattavasti riskiä haitallisille fyysisille tai psyykkisille seurauksille siten, etteivät digipeliriippuvuuden kriteerit kuitenkaan täyty.  

Ongelmallista digipelaamista (riskitaso, riippuvuus) esiintyy arviolta 8–12% digipelaajista.  
Digipeliriippuvuuden kriteerit täyttää arviolta 2% digitaalisia pelejä pelaavista.​ Tämän lisäksi satunnaisia pelihaittoja voi ilmetä kenellä vaan.

Lähde: Kinnunen, Taskinen & Mäyrä, 2020; Kallio, Mäyrä & Kaipainen, 2009.  

Lisätiedot

Haluatko kysyä oppitunneista vielä tarkemmin?
Ole yhteydessä helmi.korhonen@sosped.fi tai p. 044 371 5455