Hyppää sisältöön

Digipelirajat’on-teemakeskusteluja pelaajille Discordissa viikoittain

Ajankohtaista toiminnassa

DPR Onlinen Discordissa alkavat kaikkien digipelaajien yhteiset, avoimet teemakeskustelut maanantaina 20.4. klo 18:00.

Keskustelu uudesta teemasta avataan maanantaina erilaisilla alustuksilla, joista ensimmäinen on pelaajien paneelikeskustelu. Discordissa viikon aikana yhteistä teemaa ovat mukana käsittelemässä Digipelirajat’on-tiimi sekä vapaaehtoiset vertaisvalmentajat. Jokaista teemaa käsitellään kaikille avoimissa teemakeskusteluissa viikon ajan.

Tulevat teemakeskustelut:

20.4. klo 18:00 alkaen Normipäivä? Pelaaja koronakaranteenissa
Paneelikeskustelussa koottiin vinkkejä pelaajilta pelaajille, miten selviytyä korona-aikaan kotona:

Kootut vinkit korona-aikaan!

27.4. klo 18:00 alkaen Miksi pelaaminen on parasta? Pelaamismotivaatiot
Teeman avauksessa tutustuttiin omaan pelaajatyyppiisi sekä työstettiin yhteistä Jamboardia.
Yhteinen Jamboard pelaamisesta järjesteltynä pelaamismotivaatiomallin mukaisesti avautuu tästä linkistä.

Pelaaminen itsensä toteuttamisen välineenä, eli pelaamismotivaatiomalli (Przybylski., Rigby, & Ryan. 2010.) Pelaamismotivaatiomalli pohjautuu itseohjautuvuusteoriaan, jonka mukaan ihmisellä on kolme psykologista perustarvetta (omaehtoisuus, kyvykkyys, yhteisöllisyys), joita hän pyrkii toiminnallaan täyttämään.

4.5. klo 18 alkaen Questit, lootboxit ja ränkit – Pelien koukuttavat piirteet
Yhteinen Jamboard kasasi pelaajien kokemuksia ja tietoa pelien koukuttavista ja houkuttavista suunnitteluelementeistä eli piirteistä. Jamboardiin pääset tästä linkistä.

11.5. klo 18 alkaen Parisuhde vs. pari peliä? Pelaaminen ja ihmissuhteet
Yhteiseen Jamboardiin kerättiin lausahduksia, joita pelaajat ovat pelaamisestaan kuulleet. Jamboardiin pääset tästä linkistä.

Tämän lisäksi Discordissa kuulttiin kokemuksia entiseltä pelileskeltä ja pelaajalta, jonka parisuhde oli kaatunut liikapelaamiseen sekä pelaajalta, joka on löytänyt ystäviä ja parisuhteen pelien kautta. Yhteisessä keskustelussa koottin lisäksi Vinkit parisuhteeseen pelaajalle:
– Parisuhde ensimmäisenä, pelaaminen toisena.
– Tehkää paljon muutakin kuin pelatkaa yhdessä.
– Älä pidä toista itsestäänselvyytenä.
– Muista kompromissit, avoin keskustelu ja palautteenanto.

8.5. klo 18 alkaen CS ja ES = Pelaaminen & hyvinvointi?
Pelaaminen voi vahvistaa omaa hyvinvointia tai aiheuttaa hyvinvoinnille haasteita. Hyvinvointia pohdittiin yhteisessä Jamboardissa, sekä keskusteltiin pelaamisen vaikutuksista eri hyvinvoinnin osa-alueisiin.

Mitä on hyvinvointi?

25.5. klo 18 alkaen Get cancer noob – Toksisuus pelimaailmassa
Yhteisessä keskustelussa kerättiin kokemuksia Mentimeterillä. Miltä tuntuu kohdata toksisuutta? Millainen tunnetila toksisella pelaajalla on?

Illan lopuksi kerättiin talteen vinkit toksisuuden vähentämiseksi.

Miten vähentää pelimaailman toksiuutta? Kooste teemakeskustelusta.

1.6. klo 18 alkaen Pelaaminen pilalla, pelkkää p**kaa tilalla – Vaihtoehdot pelaamiselle
Pelaamisen rinnalle voi olla haastavaa löytää uusia, innostavia harrastuksia. Mitä tekis? Mihin menis? Ideoita koostettiin yhteiseen Jamboardiin sekä linkkilistaan. Ota kesällä uusi harrastus haltuun, haasta itsesi ja onnistu!

Mistä löytää idea uuteen harrastukseen?
http://mitaharrastaa.fi/ (valtakunnallinen) http://hobihobi.fi/ (Vantaa) https://gamequitters.com/hobby-tool/ (englanninkielinen) https://www.harrastushaku.fi/ (Helsinki, Espoo, Vantaa) https://tikis.fi/naisten-treeni/nama-liikuntalajit-voit-helposti-aloittaa-aikuisialla/ (liikunta) https://www.diabetes.fi/inspis/harrastukset_liikunta_kaverit/10_liikuttavan_hauskaa_harrastusta (liikunnallisuutta)

8.6. klo 18 alkaen LEVEL UP – Muutos arjen tasolla

Miten aloittaa muutoksen teko? Vertaisvalmentajamme Janne on viimeisen vuoden aikana muuttanut monia arkisia tapojaan. Tukena ja motivaationa hän on käyttänyt useita erilaisia sovelluksia. Niiden lisäksi ajatuksille virtaa on antanut kiitosllisuuspäiväkirja. Ohjeita oman kiitollisuuspäiväkirjan aloittamiseen:

Ideoita ja kysymyksiä, joihin vastata omassa kiitollisuuspäiväkirjassa.

Kiitollisuuspäiväkirjan lisäksi vinkiksi annettiin seuraavat sovellukset:

  • Daylio (oman mielialan ja tunteitan ylöskirjaaminen, niiden tarkastelu. Ilmainen älypuhelinsovellus)
  • Quit Meat (kannustaa lihansyönnin vähentämiseen, kertoo tietoja lihansyönnin vähentämisen eduista. Ilmainen älypuhelinsovellus)
  • Habitica (arkirutiinien pelillistämistä, pohjautuu roolipeleihin, mahdollisuus muodostaa pelikilta ja motivoitua rutiinien muutoksesta. Ilmainen sovellus, saatavilla älypuhelimeen sekä verkkoselaimeen)

DPR Onlinen Discordiin pääset liittymään tästä linkistä: https://discord.gg/NApc7Ns