—
Terveisiä täältä tutkijakammiosta, joka hämärän luolan sijaan on viimeisen päälle tehokkailla tietokoneilla ja kaarevilla näytöillä varusteltu valoisa toimisto.
Google Scholar, PubMed, EBSCOhost ja muut hakukoneet ovat nyt laulaneet digitaalista kutsuaan nelisen kuukautta, ja meillä tutkijoilla alkaa olla aineisto kasassa lopullisen katsaustekstin kirjoittamista varten.
Digipelirajat’on-hankkeen alussa kuvittelimme, että tutkimusta olisi näin uudesta aiheesta niukalti, mutta tämä käsitys on osoittautunut vääräksi: pelkästään Google Scholar antaa hakusanalla ’excessive gaming’ 67 200 hakutulosta. Kun päälle lisätään muita mahdollisia hakutermejä, esimerkiksi ’gaming addiction’, ’gaming disorder’ tai ’problematic gaming’, ollaankin helposti jo sadantuhannen tuolla puolen.
Oman osuutensa katsauksen kirjoittamisen haasteellisuuteen tuo myös peliongelman määrittelyn kysymys, johon katsauksemme pyrkii tuomaan erilaisia näkökulmia. Tavoitteena olisi vastata mahdollisimman monipuolisesti kysymykseen ”missä vaiheessa aktiivinen harrastuspelaaminen muuttuu ongelmalliseksi pelaamiseksi?”, mikä ei ole helppo tehtävä. Yhden, yksinkertaisimman määritelmän mukaan pelaaminen on ongelma, jos ihminen itse kokee sen ongelmaksi, ja ainakin tälle joukolle meillä on syksyllä tarjolla vertaistukitoimintaa.
Kirjoittaja on psykologian tohtori, jonka Top 10 lapsuusmuistoihin kuuluu Bubble Bobblen pelaaminen läpi yhdellä istumalla kaksinpelinä parhaan kaverin kanssa.