—
Digipelirajat’on on the road jälleen! Hyppäsimme 12.10. torstaina junaan iltapäivästä ja saavuimme Savon sydämeen alkuillasta. Seuraavana aamuna perjantai ja 13. päivä ei kuitenkaan näkynyt vaan aikataulut pitivät kutinsa ja tapaamiset saivat hymyilemään.
Ensimmäisenä aamulla menimme Vamos Kuopioon. Siellä Digipelirajattomia vastassa olivat Henni, Simo, Jarno ja Elina. Vamos Kuopio on suunnattu 16-29-vuotiaille nuorille, jotka ovat ilman työ- tai opiskelupaikkaa. Nuori voi osallistua niin yksilö- kuin ryhmävalmennukseen ja nyt uusimpana aloitellaan kotiin jalkautuvaa yksilövalmennusta. Vamoslaiset kertoivat, miten ongelmallinen digipelaaminen heillä näkyy. Muutamat nuorista ovat omien kertomustensa mukaan huomanneet, miten pelien maailma voi syrjäyttää muun elämän. On helpompaa ja turvallisempaa jäädä tuttuun peliympäristöön, kuin lähteä tutustumaan ympärillä olevaan suureen ja tuntemattomaan maailmaan. Myös pelillistämisen ajatuksia palloteltiin ja oivallettiin pakopelit yhdeksi yhdessä tekemisen muodoksi. Pakohuoneen rakentaminen voi olla yhteinen ryhmän projekti, joka saa pelaajan kokeilemaan pelisuunnittelijan näkökulmaa.
Lounasta söimme Nuorten Palvelu ry:n Heli Rantasen kanssa. Heli on pitkän linjan digipelaaja, joka niin työssään kuin vapaa-ajallaankin Diginuoret ry:ssä pohtii pelaamisen mahdollisuuksia nuorten kanssa tehtävässä työssä. Päädyimme keskustelemaan yhtenä aiheena verkkokeskusteluiden toksisuudesta ja siihen johtaneista syistä. Mietimme, miksi digipelit ovat miehinen maailma jossa naispelaajalle ei helposti anneta yhtäläistä mahdollisuutta näyttää taitojaan.
Voisivatko pelit olla viimeisiä miehisyyden linnakkeita? Niitä paikkoja, joissa miehet pärjäävät naisia paremmin. Missä on mahdollisuus kilpailla ja näyttää osaamistaan.
Päivän viimeisenä rastina pääsimme hieman lanitunnelmiin! Alkavan syysloman kunniaksi Diginatiivit ry järjesti perinteiseen tapaan Gyostage lanit, tällä kertaa jo viidennet. Gyostage V lisäksi ohjelmassa oli oheistapahtuma GyoSessio, jonka pääjärjestäjä oli Pelituki ja Anna Karjalainen. Kun tulimme GyoSessioille, oli pakko todeta – nähdäkseen naapureita, on joskus matkustettava kauas. Pääsimme kuulemaan pelinlukutaidosta Heikki Marjomaalta (palvelukoordinaattori ja pelikasvatuksen asiantuntija, Helsingin kaupunginkirjasto) sekä pelien sisäisestä vuorovaikutuksesta Pasi Tuomiselta (suunnittelija ja pelikulttuurin asiantuntija, Verke). Lisäksi ennen puheenvuoroja ehdimme kuulla Kimmo Pölkiltä Kuopion Pelitalo Muikun kuulumiset. Päivän päätteeksi myös allekirjoittanut pääsi kertomaan, että mikä ihme se Digipelirajat’on on?
Tietysti tietoa, vertaisuutta ja tukea ongelmalliseen digipelaamiseen, sitä se Digipelirajat’on on.
Kun päivän lopuksi hyppäsimme junaan, jäimme keskustelemaan tiimin kesken päivästä. Innokasta savolaisuutta saimme aimo annoksen ja aloimme pöhistä, voisiko Kuopio olla yksi pilottipaikkakunnista? Tämä jää vielä pimentoon, sillä Jyväskylä, Turku ja Oulu on vielä koluamatta. Kahta paikkakuntaa siis haetaan, mukaan kehittämään yhdessä vertaistukea. Yhdessä kokeilemaan, innostumaan ja luomaan vertaisuuden muotoja ongelmalliseen digipelaamiseen. Yst. vast. pyydetään allekirjoittaneelle, tositarkoituksella. Koska onhan tämä pilottipaikkakuntien läpikäynti kuin treffailua, tunnustellaan ja tutustutaan puolin ja toisin. Katsotaan, onko yhteisiä arvoja ja unelmia, sellaista tulevaisuutta jonne molemmat haluavat. Vielä ei kuitenkaan tapaille ketään eksklusiivisesti, ainoastaan pääkaupunkiseudun kanssa ollaan jo enemmän tosissaan.
Treffeille muuten Digipelirajat’on-tiimin kanssa pääsisi täällä Helsingissäkin.
Perjantaina 10.11. järjestämme Helsingin yliopiston päärakennuksessa seminaarin, ”Ongelmallinen digipelaaminen – Mitä se on?”.
Terhin, Riston ja Helmin lisäksi mukana ovat Sospedin tutkijat Soila Kuuluvainen ja Tuukka Niemi sekä puhujina juuri ongelmallisesta digipelaamisesta väitellyt tutkija Niko Männikkö ja Ehyt ry:n erityisasiantuntija Inka Silvennoinen. Ai kiinnostuit? Klikkaa tästä ja lue lisää!
Kirjoittaja Helmi Korhonen on ikuinen savolainen, lupsakka ja viäräleuka väljvouhka. joka on Digipelirajat’on-hankkeen suunnittelija.