Ongelmallinen digipelaaminen

Tutkimuskatsaus | Usein kysyttyä | Digipelirajat’on-tietoartikkelit

Jollain tavoin
ongelmallista digipelaamista esiintyy
noin 10% digipelaajista.


Digipelaamisen ongelmallisuutta pohdittaessa erityisen tärkeäksi nousee pelaajan oma henkilökohtainen kokemus tilanteesta: Mikä merkitys pelaamisella on elämässäni, miksi pelaan ja mitä se tuo elämääni? 

Useimmiten ongelmallinen digipelaaminen näyttäytyy pelimaailman ulkopuolisen arjen kaventumisena ja pelimaailman ensisijaisena ajanvieton, sosiaalisuuden ja merkityksellisyyden hakemisen paikkana.

Ongelmalliseen digipelaamiseen on yhdistetty erilaisia psykososiaalisen hyvinvoinnin ongelmia, kuten masennusta ja ahdistusta, univaikeuksia sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen vähyyttä.

Tämän vuoksi digipelaamista tulee tarkastella aina osana elämää, eikä pelaamisen määrä suoraan kerro ongelmallisuudesta. Kuitenkin peliajan lisääntyessä kasvaa myös riski ongelmallisen digipelaamiskäyttäytymisen kehittymiseen.


Vakavamman pelihäiriön kriteeristön täyttää arviolta 1-3% digipelaajista. Maailman terveysjärjestö lisäsi vuonna 2018 Pelaamishäiriön (Gaming disorder) tulevaan ICD11-tautiluokitukseensa.



Tukea ja tietoa ilmiöstä on kerätty alasivuille, pelaajalle oman digipelaamisen hallintaandigipelaajan läheiselle sekä ongelmallista digipelaamista kohtaaville ammattilaisille.


Tutkimuskatsaus viihteellisestä ja ongelmallisesta digipelaamisesta


Tiivistelmä tutkimuskatsauksesta | Seminaarin puheenvuorot

Sosped-säätiön tutkijoiden tuottama kaksiosainen tutkimuskatsaus on ladattavissa allaolevista linkeistä. Katsaus kartoittaa viihteellisen ja ongelmallisen digipelaamisen ilmiöitä ja ongelmalliseen digipelaamiseen kohdennettuja hoito- ja tukimuotoja alan kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden perusteella. Tutkimuskatsaus on tuotettu osana kolmivuotista Digipelirajat’on-kehittämishanketta.

Kaksiosaisen tutkimuskatsauksen osat ovat ladattavissa alta

Tiivistelmä tutkimuskatsauksesta

Tiivistelmän voi ladata tästä.

Seminaari: Ongelmallinen digipelaaminen – mitä se on?

Seminaari ongelmallisesta digipelaamisesta järjestettiin 10.11.2017 Helsingin yliopiston päärakennuksessa. Seminaarin puheenvuorojen tallenteet löytyvät alta.

Tervetuloa! 

Voiko digipelaaminen olla ongelma?
Terhi Mustonen (Digipelirajat’on-hanke), Soila Kuuluvainen (Sosped säätiö)

Digipelaaminen ja terveys 
Niko Männikkö (Oulun yliopisto/ OAMK)

Pelaaminen puheeksi -pilotin kokemuksia 
Inka Silvennoinen (Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry)

Vertaistuestako apua ongelmalliseen digipelaamiseen?
Tuukka Niemi (Digipelirajat’on-hanke, Sosped säätiö)

Seminaarin koonti 
Terhi Mustonen (Digipelirajat’on-hanke)

window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-114360207-1');